Istumatyö

 

Istumatyön seurauksia

Tietokoneen ääressä istuskellen moni ei tule ajatelleeksi, kuinka vahingollisia vaikutuksia istumatyöstä voi johtua. Millaisia ongelmia istumatyö aiheuttaa, ja miten niitä voi estää?

Vaikka alkuun ei välttämättä havaitse istumatöiden haitallisia seurauksia, ne voivat ilmestyä jopa vuosien jälkeen. Juuri tämän takia on tärkeää kiinnittää huomiota elämäntapoihin. Toisen ongelman aiheuttaa huono ryhti, kun jotkut lihakset ovat ylikuormitettuja, samalla kun toisia ei käytetä, ja ne tulevat venytetyiksi. Ei siis tarvitse ihmetellä jos niskoihin, selkään, vyötäröön tai jalkoihin sattuu. Huono ryhti tekee tietenkin pahaa myös selkärangalle: se voi menettää luonnollisen kaarteensa, mikä voi aiheuttaa sisäelimillemme, luu- ja liikuntaelimistöllemme haitallisen ryhtivian.

Toisen ongelman muodostaa nikamavälilevyjen kuluminen, joka johtuu istumatyön niille aiheuttamasta rasituksesta, rasittaen myös nikamia, nivelsiteitä ja lihaksia. Säännöllistä istumatyötä tekeville ihmisille voi ilmestyä jopa nikamavälilevyn pullistuma. Muihin mahdollisiin seurauksiin pitää myös kiinnittää huomiotamme: säännöllinen, pitkä istuminen voi aiheuttaa lihavuutta, aineenvaihdunnan ja verenkierron ongelmia, ja altistaa sydän ja verisuonitaudille.

 

Mitä voi tehdä?

Asiantuntijat korostavat ensisijaisesti urheilua istumatyön vastalääkkeenä. Liikunta auttaa pitämään lihaksemme kunnossa ja parantamaan kuntoamme. Sinä tarvitset vain 10-20 minuuttia päivässä aikaa, valitse Kyokei värähtelyhierontalaite, joka korvaa 50-100 minuutin aktiivista  liikuntaa. Sen avulla voi estää istumatyön haltallisia seuruksia.