Mikä on osteoporoosi?

Osteoporoosi (luukato)

Osteoporoosissa luun mineraalimäärä on vähentynyt ja luun rakenne muuttunut siten, että luun lujuus heikkenee. Tällöin luu voi murtua vähäisestä vammasta.

Luukudos "elää" kokoa ajan, vanhaa luuta hajoaa ja uutta syntyy tilalle. Kolmeenkymmeneen ikävuoteen asti luuta syntyy enemmän kuin hajoaa, joten luun lujuus lisääntyy. Sen jälkeen luuta hajoaa enemmän kuin syntyy, jolloin ikääntyessä luun lujuus hiljalleen heikkenee. 

Osteoporoosi on naisilla selvästi yleisempi kuin miehillä. Noin neljä kymmenestä yli 50-vuotiaasta naisesta saa nikamamurtuman tai reisiluun kaulan tai rannemurtuman loppuelämänsä aikana. Merkittävä syy niihin on osteoporoosiin liittyvä luun hauraus.

Syyt

Osteoporoosin syyt

Perinnölliset seikat vaikuttavat osaltaan siihen, että toisilla luun tiheys kasvaa nuorena suuremmaksi tai myöhemmällä iällä se hajoaa nopeammin kuin muilla. Tämän lisäksi tunnetaan suuri joukko riskitekijöitä, jotka lisäävät osteoporoosin vaaraa:

  • vähäinen liikunta
  • tupakointi
  • liiallinen laihuus, etenkin syömishäiriö anorexia nervosa
  • kuukautisten loppuminen (vaihdevuodet) tavallista aikaisemmin
  • vähäinen kalsiumin saanti ravinnossa
  • D-vitamiinin vähäinen saanti
  • pitkäaikainen (yli puoli vuotta) suun kautta nautittu kortisonilääke
  • jotkin muut lääkkeet, etenkin epilepsialääkkeet

jotkin kalsiumaineenvaihduntaan vaikuttavat sairaudet, esimerkiksi keliakia, lisäkilpirauhashormonin liikatuotanto ja maksasairaudet

Ehkäisy

Osteoporoosin ehkäisy

  • Osteoporoosin vaaraa voidaan huomattavasti vähentää huolehtimalla riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannilla sekä liikunnalla. Näistä on hyötyä sekä nuorena että vanhempana.
  • Liikunta lisää luun lujuutta. Edullisin on liikunta, jossa syntyy tärähtelyjä luustoon, esimerkiksi reipas kävely, lenkkeily ja pallopelit. Myöhemmällä iällä kaikki liikunta, joka ylläpitää lihasten kuntoa, ehkäisee kaatumisia ja sitä kautta murtumia. Enemmän luita vahvistavasta liikkunnasta, Kyokei 3 D tärinälaitteella..

Itsehoito

Osteoporoosin itsehoito

  • Osteoporoosin hoidon tarkoitus on vähentää luunmurtumien määrää.
  • Osteoporoosin toteamisen jälkeenkin riittävä kalsiumin ja D-vitamiinin saanti ja liikunta ovat tärkeitä.

Kyokei 3D tärinälaitteellä tehokas harjoittelumuoto kohdistuu koko kehoon käyttäen lihasrefleksejä hyväkseen

  • Kohdistuu 95 - 98 % kaikista lihaksista
  • Lihakset jännittyvät ja rentoutuvat ilman, että itse teet mitään
  • Monipuoliset vaikutukset kehoon, lihasvoiman kasvusta, liikkuvuuden paranemiseeen ja luuston vahvistukseen
  • - Vanhemman ikäluokan edustajille se pystyy tuottamaan näyttävää tulosta tavalisen kunnon parantamisessa tai rehabilitaatiossa. Ikäisille on suositettu myös sen vuoksi, että kehon vibraatio ei rasita sydäntä ja se on hellävarainen nivelille.